Hałas w miejscu pracy. Jak pracodawca musi chronić pracowników?
Hałas to jeden z popularnych czynników szkodliwych w miejscu pracy. Biorąc pod uwagę poziom oddziaływania oraz inne warunki może przekształcić się w czynnik niebezpieczny. Do obowiązków pracodawcy należy realizacja pomiarów wielkości hałasu i drgań mechanicznych, a także uwzględnienie oceny ryzyka zawodowego w odniesieniu do narażenia na czynniki.
Czym jest hałas w miejscu pracy?
Hałas definiowany jest jako dokuczliwe i niepożądane drgania mechaniczne ośrodka sprężystego oddziaływujące na słuch oraz pozostałe zmysły i organizm pracownika poprzez powietrze.
Wyróżnia się:
· hałas infradźwiękowy - częstotliwość mniejsza niż 20 Hz, jest niesłyszalny, ale odczuwalny,
· hałas słyszalny - częstotliwość od 20 do 20 000 Hz,
· hałas ultradźwiękowy - częstotliwość ponad 20 000 Hz, niesłyszalny.
Hałas a dopuszczalne wartości natężenia
Państwowa Inspekcja Pracy przypomina, że dopuszczalne wartości natężenia hałasu w miejscu pracy wynoszą:
· 85 dB - przy 8-godzinnym dobowym czasie pracy,
· 115 dB - przy maksymalnym poziomie dźwięku oznaczonym A,
· 135 dB - przy szczytowym poziomie dźwięku oznaczonym C.
Co to jest wibracja?
Za wibrację uznaje się drgania i wstrząsy, które trafiają do organizmu pracownika poprzez części ciała mające kontakt z obiektem emitującym. Wyróżnia się drgania miejscowe, czyli mechaniczne oddziałujące na organizm i przenoszone przez górne części ciała, a także drgania ogólne - przekazywane jako całość przez stopy albo inne części, np. plecy.
Dopuszczalne progi działania drgań mechanicznych wynoszą:
· 2,5 m/s2, jeżeli występują w postaci drgań miejscowych,
· 0,5 m/s2, jeżeli występują w postaci drgań ogólnych.
Jak chronić pracowników przed szkodliwym wpływem hałasu?
Jednym z obowiązków pracodawcy jest zapewnienie zatrudnionym ochrony przed negatywnym wpływem czynników szkodliwych, w tym hałasu. Do głównych zadań należy zapewnienie procesów technologicznych, które nie powodują nadmiernych wartości hałasu, a także maszyn i innych urządzeń technicznych wywołujących jak najmniejszy możliwy stopień hałasu oraz rozwiązań i narzędzi pozwalających zmniejszyć natężenie hałasu w procesie pracy.
Jeżeli przekroczono przyjęte normy, w pierwszej kolejności pracodawca powinien ustalić przyczyny, a następnie opracować i zastosować program w celu zmniejszenia szkodliwego natężenia. Niezbędne będą również indywidualne ochrony słuchu dopasowane do poziomu oddziaływania oraz specyfiki pracowników i stanowisk. Pracodawca powinien również wdrożyć ograniczenie ograniczenie czasu ekspozycji na hałas oraz oznakowanie stref zagrożonych hałasem.
Popularne wpisy
Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?
Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?
Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.
Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?