Jak często wykonywać ocenę ryzyka zawodowego?
Ocena ryzyka zawodowego ma duży wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy. Regularna identyfikacja i analiza pojawiającego się ryzyka pozwala zminimalizować występowanie wypadków, a także rozwój chorób zawodowych.
Ocena ryzyka zawodowego - czym jest?
Ocena ryzyka zawodowego to proces analizowania ryzyka i wyznaczania poziomów dopuszczalnoÅ›ci. Natomiast za ryzyko uznaje siÄ™ prawdopodobieÅ„stwo wystÄ…pienia niepożądanych zdarzeÅ„ zwiÄ…zanych z wykonywanÄ… pracÄ… – w szczególnoÅ›ci wystÄ…pienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku narażenia na zagrożenia zawodowe, wystÄ™pujÄ…ce w Å›rodowisku pracy lub ze wzglÄ™du na sposób wykonywania pracy - definicja w rozporzÄ…dzeniu w sprawie ogólnych przepisów bhp.
Zazwyczaj proces skÅ‚ada siÄ™ z kilku etapów odpowiadajÄ…cych specyfice konkretnej organizacji.
Częstotliwość wykonywania oceny ryzyka
W przepisach bhp nie ma jednoznacznie wskazanej czÄ™stotliwoÅ›ci oceny ryzyka zawodowego w odniesieniu do konkretnych stanowisk. PIP zwraca jednak uwagÄ™, że ocena musi być aktualna. Informacje można znaleźć w Polskiej Normie PN-N-18002: 2011. Systemy zarzÄ…dzania bezpieczeÅ„stwem i higienÄ… pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego.
Zgodnie z normą ocena powinna zostać przeprowadzona przy tworzeniu nowych
stanowisk pracy okresowo, a także zawsze w momencie, gdy wykorzystywane informacje straciÅ‚y aktualność poprzez zmiany na stanowisku pracy np. rozpoczÄ™cie wykorzystywania nowych technologii albo kwestie organizacyjne. Ocena musi również zostać zaktualizowana w sytuacji, gdy nastÄ…piÅ‚y zmiany obowiÄ…zujÄ…cych wymagaÅ„ dotyczÄ…ce konkretnych stanowisk np. nowe normy możliwych stężeÅ„ i natężeÅ„ czynników szkodliwych dopuszczalnych. Proces należy powtórzyć także po wprowadzeniu zmian stosowanych Å›rodków ochrony zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej.
Ważny punkt wiąże siÄ™ z wypadkiem przy pracy. Ponowna ocena ryzyka zawodowego bÄ™dzie niezbÄ™dna po wypadku, ale również stwierdzeniu choroby zawodowej. Proces powinien zostać przeprowadzony jeszcze raz w sytuacji, gdy ustalono bÅ‚Ä™dy w poprzedniej ocenie.
Popularne wpisy
Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?
Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?
Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.
Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?