Jak zarządzać czynnikami chemicznymi w miejscu pracy?
Czynniki chemiczne w miejscu pracy należą do grupy, która może mieć negatywny wpływ na zdrowie, a nawet życie pracowników. Pojawiają się nie tylko w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych, ale także w wielu innych branżach. Czym są czynniki chemiczne i w jaki sposób można z nich korzystać?
Czynniki środowiska pracy
Czynniki wpływające na pracownika zostały podzielone na dwie kategorie. Do pierwszej zalicza się czynniki mogące wywołać urazy albo wypadki przy pracy. Do drugiej zalicza się czynniki szkodliwe lub uciążliwe, które mogą doprowadzić do chorób zawodowych albo spadku sprawności fizycznej oraz psychicznej.
W jakim stopniu czynniki zagrażają pracownikowi? Poziom wpływu zależy od intensywności oddziaływania, czasu, częstotliwości, sposobu przyjmowania czy indywidualnych cech pracownika jak wiek albo płeć.
Czynniki chemiczne
Czynniki chemiczne w środowisku pracy występują w wielu branżach, np. przemyśle chemicznym, budownictwie, sprzątaniu, stolarstwie, szpitalach i laboratoriach, lakierniach czy warsztatach samochodowych. Mogą występować w postaci gazów, par, cieczy, ciał stałych albo aerozoli. W większości przypadków wchłanianie odbywa się przez drogi oddechowe, ale także skórę oraz układ pokarmowy.
Państwowa Inspekcja Pracy zwraca uwagę, że zgodnie z przepisami za substancje niebezpieczne uznaje się m.in. substancje i mieszaniny o właściwościach wybuchowych lub utleniających, łatwopalne, toksyczne, szkodliwe, żrące, drażniące, uczulające, rakotwórcze, mutagenne, działające szkodliwie na rozrodczość i niebezpieczne dla środowiska.
Jak stosować środki chemiczne?
Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek ustalić stopień szkodliwości substancji niebezpiecznych oraz zastosować odpowiednie środki profilaktyczne. Niezbędne jest dokonanie oceny ryzyka zawodowego związanego z pracą w narażeniu na czynniki chemiczne. Ocena musi zawierać m.in. niebezpieczne właściwości czynnika chemicznego.
Przepisy wskazują, że nie ma możliwości wykorzystywania substancji chemicznych, a także ich mieszanin bez odpowiedniego oznakowania pozwalającego na identyfikację materiałów. W organizacji muszą zostać przygotowane spisy posiadanych substancji oraz mieszanin, a także karty charakterystyki oraz opakowania zabezpieczające w tym także przed wybuchem i pożarem. Pracodawca musi zadbać o odpowiednie środki zapewniające ochronę zdrowia i życia pracowników używających wskazanych materiałów.
Popularne wpisy
Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?
Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?
Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.
Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?