Kim jest rzeczoznawca ds. BHP?
Rzeczoznawca do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy to osoba posiadająca uprawnienia pozwalające na wydawanie opinii projektów nowych budynków lub przebudowywanych w całości albo częściowo, jeżeli w obiektach planowane są pomieszczenia pracy. Rzeczoznawca sprawdza, czy spełnione są wymagania związane z ergonomią oraz zgodność z przepisami BHP.
Główny Inspektor Pracy prowadzi centralny rejestr wydanych uprawnień. Listę rzeczoznawców do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy z podziałem na województwa znaleźć można na stronie Inspekcji pracy w zakładce BHP/ Rzeczoznawcy ds. BHP.
Zadania rzeczoznawcy ds. BHP
Uprawnienia rzeczoznawcy przyznaje Główny Inspektor Pracy. Dedykowana osoba wydaje opinie projektów architektoniczno-budowlanych, technologicznych i innych mających wpływ na stan bezpieczeństwa i higieny pracy w obiekcie. Rolą rzeczoznawcy jest sprawdzenie, czy zastosowane rozwiązania są zgodne z przepisami BHP, a także zasadami ergonomii oraz przepisami Polskich Norm. Do zadań specjalisty należy również upewnienie się, że przyjęte rozwiązania ograniczają albo eliminują zagrożenia związane z projektowanym procesem technologicznym.
Kto może zostać rzeczoznawcą ds. BHP?
Uprawnienia rzeczoznawcy do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy są przyznawane jedynie osobom odpowiadającym na wskazane wymagania.
Rzeczoznawcą ds. BHP może zostać osoba, która:
· ukończyła wyższe studia techniczne,
· legitymuje się co najmniej 5-letnią praktyką zawodową w zakresie ukończonego kierunku studiów,
· ukończyła kurs przygotowujący do opiniowania projektów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, przeprowadzony przez podmiot upoważniony przez Głównego Inspektora Pracy, według programu zatwierdzonego przez Głównego Inspektora Pracy;
· złożyła, z wynikiem pozytywnym, egzamin przed Komisją.
Zgodnie z PIP przez praktykę zawodową dotyczącą ukończonego kierunku studiów rozumie się praktykę związaną z projektowaniem, sprawdzaniem projektów, wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie albo opiniowaniem projektów w innych dziedzinach. Doświadczenie w wymienionych obszarach ma przełożyć się na prawidłowe wykonywanie obowiązków przez przyszłego rzeczoznawcę.
Jak uzyskać uprawnienia rzeczoznawcy ds. BHP?
Osoba planująca uzyskanie uprawnień powinna zgłosić się z wnioskiem do Komisji Kwalifikacyjnej do Oceny Kandydatów na Rzeczoznawców. Dokument może również złożyć jednostka zatrudniająca konkretną osobę.
Do wniosku należy dołączyć komplet niezbędnych dokumentów - uwierzytelniony odpis dyplomu potwierdzającego wykształcenie, dokumentację potwierdzającą posiadanie przez kandydata co najmniej 5-letniej praktyki zawodowej w zakresie ukończonego kierunku studiów, w szczególności w zakresie projektowania, sprawdzania projektów, wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie lub opiniowania projektów w innych dziedzinach, informację określającą grupy uprawnień, o które kandydat się ubiega oraz zaświadczenie potwierdzające ukończenie kursu.
Popularne wpisy
Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?
Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?
Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.
Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?