Kim jest społeczny inspektor pracy?
Społeczny inspektor pracy to osoba, która została powołana w celu poprawy poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy. Funkcja wiąże się z uprawnieniami i obowiązkami, ale także dodatkowymi prawami. Kto może zostać społecznym inspektorem pracy i jaka jest jego rola?
Społeczna inspekcja pracy - co oznacza?
Społeczna inspekcja pracy to rodzaj służby pełnionej przez pracowników. Celem podejmowanych działań jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ale również ochrona uprawnień pracowniczych regulowanych przez Kodeks pracy.
Zadania wykonuje zakładowy społeczny inspektor pracy dedykowany całemu zakładowi, a często również oddziałowi (wydziałowi) oraz grupowi społeczni inspektorzy pracy.
Kto może zostać społecznym inspektorem pracy?
Społecznym inspektorem pracy może zostać każdy pracownik, który należy do związku zawodowego. Nie może zajmować stanowiska kierownika zakładu ani stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu. Na wniosek organizacji związkowej społecznym inspektorem pracy może zostać również pracownik nienależący do związku zawodowego.
Pracownik musi wykazywać się wiedzą nie tylko związaną ze społeczną inspekcją pracy, ale również doświadczeniem w branży (minimum 5 lat) i konkretnym zakładzie (2 lata).
Społecznych inspektorów wybierają pracownicy, a okres pełnienia funkcji trwa 4 lata.
Społeczny inspektor pracy - uprawnienia
Uprawnienia społecznego inspektora pracy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy:
- kontrola stanu budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych oraz procesów technologicznych,
- kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy,
- uczestnictwo w kontroli przestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska naturalnego,
- uczestnictwo w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,
- uczestnictwo w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków przy pracy, zachorowań na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy,
- uczestnictwo w przeprowadzaniu społecznych przeglądów warunków pracy,
- opiniowanie projektów planów poprawy warunków BHP i planów rehabilitacji zawodowej oraz kontrola wdrożenia,
- działania nastawione na promowanie zasad BHP wśród pracowników.
Jeżeli społeczny inspektor pracy nie wywiąże się ze swoich obowiązków może zostać odwołany. Przestaje pełnić funkcję również wtedy, kiedy zrzeknie się jej albo ustanie stosunek pracy.
Popularne wpisy
Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?
Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?
Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.
Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?