Okresowe-BHP.pl Newsroom Kto ustala zasady BHP w miejscu pracy?
Kto ustala zasady BHP w miejscu pracy?
17.07.2023

Kto ustala zasady BHP w miejscu pracy?

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy oraz innymi rozporządzeniami odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie ponosi pracodawca. Zarządzający musi znać w odpowiednim zakresie regulacje dotyczące ochrony pracy, a w tym bezpiecznych i higienicznych warunków. Obowiązek należy realizować bazując przede wszystkim na przepisach, ale również wykorzystując najnowsze rozwiązania nauki i techniki.

Kto ustala zasady BHP w miejscu pracy?

Pośrednio za tworzenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy odpowiadają ustawodawcy. Jednym z istotnych organów jest Rada Ochrony Pracy, w skład której wchodzą przedstawiciele rządu, pracodawców i pracowników, posłowie i senatorowie oraz wybitni specjaliści z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy. Rada sprawuje nadzór nad działaniem Państwowej Inspekcji Pracy.

Bezpośrednio tworzeniem, wdrażaniem i nadzorem nad przestrzeganiem zasad bhp zajmuje się pracodawca. Prawidłowa realizacja obowiązku jest możliwa dzięki wyspecjalizowanym służbom bhp oraz wsparciu lekarza zajmującego się opieką zdrowotną. Znaczenie mają również opinie pracowników zbierane podczas wewnętrznych konsultacji. Dodatkowo inne organy takie jak związki zawodowe i społeczny inspektor pracy, pełnią głównie funkcje nadzorczo-kontrolne.

Regulamin pracy

Oprócz zewnętrznych aktów prawnych jak Kodeks pracy oraz inne rozporządzenia, np.

rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy bhp, dotyczące wykonywania prac w różnych branżach duże znaczenie ma wewnętrzny regulamin.

Zgodnie z art. 104 Kodeksu pracy regulamin dotyczy:

· wyposażenia pracowników w odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,

· wykazu prac wzbronionych pracownikom młodocianym i kobietom,

· rodzaju prac i wykazu stanowisk pracy dozwolonej pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,

· wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,

· obowiązków dotyczących bhp w tym sposobu informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywana pracą.

Ustaleniem regulaminu zajmuje się pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, pod warunkiem, że zatrudnia minimum 20 osób. Jeżeli organizacja związkowa nie działa w konkretnej firmie, zadanie spoczywa wyłącznie na pracodawcy.

W sytuacji, gdy obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy regulamin nie musi powstawać.

Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko stworzenie dokumentu, ale również zapoznanie z nim każdego pracownika.

Warto wiedzieć, że za zasady bhp uznaje się za reguły postępowania wynikające z doświadczenia życiowego oraz przesłanek naukowych i technicznych. Jednostki PIP zajmują się nie tylko kontrolą, ale również udzielają bezpłatnych porad w zakresie prawa pracy i przepisów bhp.