Picie alkoholu w miejscu pracy. Jakie kroki może podjąć pracodawca?
Obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów bhp i ppoż. Jeżeli dojdzie do złamania obowiązujących zasad, pracodawca może skorzystać z uregulowanych prawnie rozwiązań. Co zrobić, kiedy kontrola trzeźwości wskaże, że pracownik spożywał alkohol w miejscu pracy?
Kontrola trzeźwości w pracy
Zgodnie z ostatnimi zmianami w Kodeksie pracy pracodawca zyskał możliwość kontroli trzeźwości w miejscu pracy. Pod uwagę bierze się nie tylko alkohol, ale również środki odurzające. Kontrola może odbyć się w sytuacji, gdy jest to niezbędne dla zachowania życia i zdrowia pracowników. Dotyczy stwierdzenia spożycia alkoholu, stanu po spożyciu albo stanu nietrzeźwości, a także stwierdzenia spożycia środków działających podobnie jak alkohol, np. opioidy, amfetamina, kokaina czy benzodiazepiny.
Jak przeprowadzić kontrolę trzeźwości w pracy?
Zasady kontroli trzeźwości powinny być z góry ustalone i zawarte w układzie zbiorowym pracy, regulaminie oraz obwieszczeniu w sytuacji, gdy pracodawca nie podlega układowi zbiorowemu pracy albo nie musi ustalać regulaminu zgodnie z przepisami.
W przygotowanym dokumencie powinny znaleźć się takie informacje jak:
· grupa podlegająca kontroli - jeżeli istnieją argumenty potwierdzające, że należy poddawać kontroli wskazaną grupę,
· sposób realizacji kontroli oraz jakie narzędzie będzie wykorzystywane do kontroli,
· czas i częstotliwość.
O wprowadzeniu możliwości kontroli trzeźwości pracodawca musi poinformować pracowników nie później niż dwa tygodnie przed wejściem wskazanych zasad w życie.
Kontrola trzeźwości musi wykorzystywać narzędzia, które nie wymagają badania laboratoryjnego, czyli urządzenia pomiaru stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu. Narzędzia wykorzystywane w zakładach pracy muszą posiadać dokument potwierdzający ich prawidłowe działanie. Z kolei w przypadku innych środków działających podobnie jak alkohol wykorzystuje się narzędzia umożliwiające nieinwazyjne pobranie próbek śliny, a następnie umieszczenie materiału w urządzeniu do oznaczania metoda immunologiczną.
Picie alkoholu w pracy - zasady postępowania
Pracodawca dopuszcza pracownika do wykonywania obowiązków w momencie, gdy badania wskazują na stężenie alkoholu poniżej 0,2 we krwi albo 0,1 mg w 1 dm 3 wydychanego powietrza.
Jeżeli wyniki badania wskażą na spożycie alkoholu w miejscu pracy, decyzję o konsekwencjach podejmuje pracodawca.
W przypadku stwierdzenia alkoholu albo innych środków u pracownika pracodawca ma do dyspozycji:
· ukarać pracownika karą porządkową, np. upomnienie, nagana, kara pieniężna,
· rozwiązanie umowy z pracownikiem bez okresu wypowiedzenia, wskazując na dopuszczenie się ciężkiego naruszenia obowiązków,
· uznanie nieobecności za nieobecność nieusprawiedliwioną,
· uznanie nieobecności za usprawieniwoną, ale bez prawa do wynagrodzenia.
Stan po spożyciu alkoholu to sytuacja, gdy stężenie we krwi wynosi od 0,2 do 0,5 alkoholu albo obecność w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3. Natomiast stan nietrzeźwości - stężenie we krwi powyżej 0,5 alkoholu albo 0,25 mg alkoholu w 1 dm3 w wydychanym powietrzu.
Popularne wpisy
Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?
Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?
Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.
Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?