
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
Kto podlega kontroli PIP?
Zgodnie z przepisami kontroli PIP podlegają:
· pracodawcy,
· podmioty świadczące usługi pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego oraz pracy tymczasowej,
· podmioty kierujące osoby w celu nabywania umiejętności praktycznych, w szczególności odbycia praktyki absolwenckiej, praktyki lub stażu zawodowego,
· przedsiębiorcy, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni,
· pracodawcy delegujący pracowników na terytorium RP w zakresie określonym w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług,
· przedsiębiorcy albo inne jednostki organizacyjne, na rzecz których w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi.
Ustawa o PIP wskazuje również, że inspektor może przeprowadzić kontrolę o dowolnej porze zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy bez uprzedzenia.
Jak przebiega kontrola PIP?
Kontrola zaczyna się od okazania dokumentów potwierdzających tożsamość oraz uprawnienia inspektora pracy. Pracodawca musi umożliwić inspektorowi dostęp do wszystkich pomieszczeń, a także dokumentów oraz informacji udzielanych przez inne osoby zatrudnione. Jeżeli jest to możliwe, należy zapewnić oddzielne pomieszczenie do pracy inspektora. W razie konieczności należy zadbać o odpowiednią odzież ochronną albo środki ochrony indywidualnej niezbędne do przeprowadzenia kontroli. Inspektor może skorzystać z prawa do rozmowy nie tylko z obecnymi, ale również byłymi pracownikami, a także osobami współpracującymi z organizacją na podstawie innej niż stosunek pracy. Na zakończenie przygotowywany jest protokół, którego kontrolowany pracodawca nie musi natychmiast podpisywać. Jednostka ma prawo złożyć zastrzeżenia do protokołu w ciągu 7 dni. Natomiast inspektor pracy ma prawo podjąć działania w momencie stwierdzenia naruszeń przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Popularne wpisy

Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.

Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?

Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?

Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.

Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?

Jak uniknąć stresu w miejscu pracy?
Stres dotyczy wszystkich pracowników bez względu na branżę czy zajmowane stanowisko. W ramach bezpieczeństwa i higieny pracodawca powinien dbać również o zagadnienia związane z psychiką zatrudnionych. Jedną ze skutecznych metod walki ze stresem jest prewencja. Dobry pracodawca ma świadomość, jak ważne jest dbanie o holistyczny dobrostan pracowników. Każda osoba może inaczej reagować na stres w miejscu pracy, więc ważne jest znalezienie strategii, które najlepiej pasują do indywidualnych potrzeb i preferencji.