![Czym są czynniki szkodliwe w miejscu pracy?](/gfx/2023/05/d544f31a-59ca-41c0-80a5-d3704355c3d9.jpg)
Czym są czynniki szkodliwe w miejscu pracy?
Czynniki oddziałujące na pracowników można podzielić na trzy podstawowe grupy - szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne. Wraz ze zmianami poziomu oddziaływania może zmienić się ich klasyfikacja. Pracodawca powinien skutecznie rozpoznać czynniki oraz wprowadzić kroki skupione na ich ograniczeniu albo eliminacji.
Czynniki szkodliwe - definicja i rodzaje
Czynniki szkodliwe definiowane są jako czynniki, których oddziaływanie może prowadzić lub prowadzi do schorzenia, traktowanego jako choroba zawodowa.
Państwowa Inspekcja Pracy dzieli czynniki szkodliwe na trzy podstawowe kategorie:
· czynniki fizyczne - hałas, hałas ultradźwiękowy, drgania mechaniczne/wibracja, mikroklimat, promieniowanie optyczne, pola i promieniowania elektromagnetyczne,
· czynniki chemiczne - substancje toksyczne, drażniące, uczulające, rakotwórcze mutagenne, upośledzające funkcje rozrodcze,
· czynniki biologiczne – makro- i mikroorganizmy roślinne oraz zwierzęce, tzn. bakterie, wirusy, grzyby, pierwotniaki.
Do często występujących można zaliczyć hałas (infradźwiękowy, słyszalny, ultradźwiękowy), pyły (drażniące, zwłókniające, kancerogenne, alergizujące) oraz czynniki rakotwórcze i czynniki mutagenne.
Czynniki szkodliwe - obowiązki pracodawcy
Ważnym obowiązkiem pracodawcy jest wskazanie czynników szkodliwych, a następnie rozpoznanie źródeł emisji, realizacja badań i pomiarów oraz warunków wykonywania pracy związanych z czynnikami.
Zgodnie z zaleceniami Państwowej Inspekcji Pracy pod uwagę należy wziąć rodzaj czynników oraz ich właściwości, procesy technologiczne i ich parametry, wyposażenie techniczne, w tym maszyny, urządzenia, instalacje i narzędzia, środki ochrony zbiorowej i dane dotyczące ich użytkowania, organizację pracy i sposób wykonywania pracy oraz rzeczywisty czas narażenia na oddziaływanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
Pracodawca powinien również prowadzić m.in. konsultacje z pracownikami związane z zagadnieniami dotyczącymi np. rozpoznania czynników oraz wykonywania badań i pomiarów. Pracownicy muszą zostać poinformowani o aktualnych wynikach. Do zadań pracodawcy należy również prowadzenie rejestru czynników szkodliwych dotyczących stanowisk pracy zgodnie z dokumentem dołączonym do rozporządzenia, a udostępnionym przez PIP.
Częstotliwość wykonywania badań i pomiarów
Badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia należy przeprowadzić zawsze, kiedy
nastąpiły zmiany w wyposażeniu technicznym, w procesie technologicznym albo
w warunkach wykonywania pracy - jeżeli mogły mieć wpływ na zmianę poziomu czynnika.
Pracodawca musi pamiętać o regularnych pomiarach w przypadku:
· szkodliwego dla zdrowia czynnika chemicznego lub pyłu - co najmniej raz na 2 lata albo raz w roku w zależności od wyników ostatniego badania i pomiaru,
· czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym - co najmniej raz na 6 miesięcy albo raz na 3 miesiące w zależności od wyników ostatniego badania i pomiaru.
Pierwszy pomiar powinien zostać zrealizowany nie później niż w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności.
Popularne wpisy
![Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?](/gfx/2023/06/c21e37b9-f706-4750-a755-ae4af1fea91c.jpg)
Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?
![Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?](/gfx/2023/08/e71a0080-01b4-4b82-8c3d-d3008c6eb322.jpg)
Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?
![Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?](/gfx/2023/05/a6094324-ceec-4f2f-8bc6-f72615a6fe7c.jpg)
Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
![Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy](/gfx/2023/05/5c001303-4d9c-448c-83d4-76544df98153.jpg)
Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.
![Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania](/gfx/2023/06/9bb03af3-ba84-4c06-ad60-8615da3dcfca.jpg)
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
![Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?](/gfx/2023/07/6e710e32-c400-4327-ab56-7dad5c7c54b0.jpg)
Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?