
Co należy zrobić w razie wypadku przy pracy? 8 najważniejszych zasad
Wypadki przy pracy zdarzają się niespodziewanie. Warto poznać procedurę postępowania jeszcze zanim dojdzie do zdarzenia. Do obowiązków pracodawcy należy m.in. zadbanie o poszkodowanego, zabezpieczenie miejsca oraz powołanie zespołu, który wyjaśni okoliczności.
1. Pierwsza pomoc dla poszkodowanego
Podstawa to zapewnienie pierwszej pomocy osobie poszkodowanej oraz wyeliminowanie zagrożenia, np. wyłączenie maszyn. Obowiązkiem pracodawcy jest zadbanie o pracownika, ale również osobę, która nie należy do zespołu, a uległa wypadkowi na terenie organizacji.
2. Zabezpieczenie miejsca
Kolejny krok to zabezpieczenie miejsca wypadku, tzn. ograniczenie dostępu innych osób oraz m.in. możliwości uruchomienia sprzętów czy maszyn. Miejsce wypadku powinno odwzorowywać okoliczności, w których ucierpiał pracownik. Brak wprowadzania zmian zwiększy szansę na zrozumienie okoliczności, przebiegu, a także przyczyn. Powrót do pracy i ponowne uruchomienie maszyn i narzędzi będzie możliwe dopiero po uzgodnieniu z inspektorem pracy.
3. Zgłoszenie do okręgowego inspektora pracy
Do obowiązków pracodawcy należy również zgłoszenie wypadku do okręgowego inspektora pracy, a także prokuratora przede wszystkim jeżeli były to wypadek śmiertelny, ciężki albo zbiorowy. Zgłoszenie można złożyć telefonicznie - najszybciej jak to możliwe.
4. Powołanie zespołu powypadkowego
Zespół powypadkowy powinien składać się z dwóch osób - pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społecznego inspektora pracy. Zadaniem zespołu jest określenie okoliczności oraz przyczyn wypadku. Przepisy przewidują kilka wykluczeń, np. w określonych przypadkach w skład zespołu może zostać włączony pracodawca lub pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań związanych z bhp.
5. Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku
Do zadań zespołu należy m.in. dokonania oględzin miejsca wypadku, wysłuchanie wyjaśnień poszkodowanego oraz świadków, zebranie dowodów, np. w formie fotografii. Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przez powołany zespół odbywa się nawet jeżeli związek z pracą jest oczywisty albo wręcz przeciwnie - widoczny jest brak związku z wykonywaną pracą.
6. Protokół powypadkowy
Zespół przygotowuje protokół powypadkowy będący podstawą do ustalenia uprawnień do świadczeń odszkodowawczych dla poszkodowanego albo członków rodziny. Rolą pracodawcy jest zatwierdzenie protokołu po zapoznaniu się z treścią przez poszkodowanego. Po zatwierdzeniu protokół trwafia do pracownika oraz inspektora pracy.
7. Rejestracja wypadku i statystyczna karta wypadku GUS
Pracodawcy prowadzą rejestr wypadków przy pracy, który zawiera najważniejsze informacje dotyczące zdarzeń. Niezbędne jest również uzupełnienie statystycznej karty wypadku GUS.
8. Profilaktyka
Rolą pracodawcy jest wyciągnięcie wniosków ze zdarzenia i dołożenie starań, żeby sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości. Wybór środków prewencyjnych pozwoli zmniejszyć ryzyko kolejnego wypadku przy pracy, a pod uwagę bierze się środki techniczne eliminujące lub ograniczające zagrożenia u źródła, środki ochrony zbiorowej, środki organizacyjne i proceduralne oraz środki ochrony indywidualnej.
Popularne wpisy

Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.

Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?

Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?

Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.

Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.

Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?