![Hałas w miejscu pracy. Jak pracodawca musi chronić pracowników?](/gfx/2023/06/29f3bcd6-1f70-4e38-b645-179802ca0630.jpg)
Hałas w miejscu pracy. Jak pracodawca musi chronić pracowników?
Hałas to jeden z popularnych czynników szkodliwych w miejscu pracy. Biorąc pod uwagę poziom oddziaływania oraz inne warunki może przekształcić się w czynnik niebezpieczny. Do obowiązków pracodawcy należy realizacja pomiarów wielkości hałasu i drgań mechanicznych, a także uwzględnienie oceny ryzyka zawodowego w odniesieniu do narażenia na czynniki.
Czym jest hałas w miejscu pracy?
Hałas definiowany jest jako dokuczliwe i niepożądane drgania mechaniczne ośrodka sprężystego oddziaływujące na słuch oraz pozostałe zmysły i organizm pracownika poprzez powietrze.
Wyróżnia się:
· hałas infradźwiękowy - częstotliwość mniejsza niż 20 Hz, jest niesłyszalny, ale odczuwalny,
· hałas słyszalny - częstotliwość od 20 do 20 000 Hz,
· hałas ultradźwiękowy - częstotliwość ponad 20 000 Hz, niesłyszalny.
Hałas a dopuszczalne wartości natężenia
Państwowa Inspekcja Pracy przypomina, że dopuszczalne wartości natężenia hałasu w miejscu pracy wynoszą:
· 85 dB - przy 8-godzinnym dobowym czasie pracy,
· 115 dB - przy maksymalnym poziomie dźwięku oznaczonym A,
· 135 dB - przy szczytowym poziomie dźwięku oznaczonym C.
Co to jest wibracja?
Za wibrację uznaje się drgania i wstrząsy, które trafiają do organizmu pracownika poprzez części ciała mające kontakt z obiektem emitującym. Wyróżnia się drgania miejscowe, czyli mechaniczne oddziałujące na organizm i przenoszone przez górne części ciała, a także drgania ogólne - przekazywane jako całość przez stopy albo inne części, np. plecy.
Dopuszczalne progi działania drgań mechanicznych wynoszą:
· 2,5 m/s2, jeżeli występują w postaci drgań miejscowych,
· 0,5 m/s2, jeżeli występują w postaci drgań ogólnych.
Jak chronić pracowników przed szkodliwym wpływem hałasu?
Jednym z obowiązków pracodawcy jest zapewnienie zatrudnionym ochrony przed negatywnym wpływem czynników szkodliwych, w tym hałasu. Do głównych zadań należy zapewnienie procesów technologicznych, które nie powodują nadmiernych wartości hałasu, a także maszyn i innych urządzeń technicznych wywołujących jak najmniejszy możliwy stopień hałasu oraz rozwiązań i narzędzi pozwalających zmniejszyć natężenie hałasu w procesie pracy.
Jeżeli przekroczono przyjęte normy, w pierwszej kolejności pracodawca powinien ustalić przyczyny, a następnie opracować i zastosować program w celu zmniejszenia szkodliwego natężenia. Niezbędne będą również indywidualne ochrony słuchu dopasowane do poziomu oddziaływania oraz specyfiki pracowników i stanowisk. Pracodawca powinien również wdrożyć ograniczenie ograniczenie czasu ekspozycji na hałas oraz oznakowanie stref zagrożonych hałasem.
Popularne wpisy
![Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?](/gfx/2023/06/c21e37b9-f706-4750-a755-ae4af1fea91c.jpg)
Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?
![Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?](/gfx/2023/08/e71a0080-01b4-4b82-8c3d-d3008c6eb322.jpg)
Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?
![Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?](/gfx/2023/05/a6094324-ceec-4f2f-8bc6-f72615a6fe7c.jpg)
Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
![Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy](/gfx/2023/05/5c001303-4d9c-448c-83d4-76544df98153.jpg)
Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.
![Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania](/gfx/2023/06/9bb03af3-ba84-4c06-ad60-8615da3dcfca.jpg)
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
![Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?](/gfx/2023/07/6e710e32-c400-4327-ab56-7dad5c7c54b0.jpg)
Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?