
Hałas w miejscu pracy. Jak pracodawca musi chronić pracowników?
Hałas to jeden z popularnych czynników szkodliwych w miejscu pracy. Biorąc pod uwagę poziom oddziaływania oraz inne warunki może przekształcić się w czynnik niebezpieczny. Do obowiązków pracodawcy należy realizacja pomiarów wielkości hałasu i drgań mechanicznych, a także uwzględnienie oceny ryzyka zawodowego w odniesieniu do narażenia na czynniki.
Czym jest hałas w miejscu pracy?
Hałas definiowany jest jako dokuczliwe i niepożądane drgania mechaniczne ośrodka sprężystego oddziaływujące na słuch oraz pozostałe zmysły i organizm pracownika poprzez powietrze.
Wyróżnia się:
· hałas infradźwiękowy - częstotliwość mniejsza niż 20 Hz, jest niesłyszalny, ale odczuwalny,
· hałas słyszalny - częstotliwość od 20 do 20 000 Hz,
· hałas ultradźwiękowy - częstotliwość ponad 20 000 Hz, niesłyszalny.
Hałas a dopuszczalne wartości natężenia
Państwowa Inspekcja Pracy przypomina, że dopuszczalne wartości natężenia hałasu w miejscu pracy wynoszą:
· 85 dB - przy 8-godzinnym dobowym czasie pracy,
· 115 dB - przy maksymalnym poziomie dźwięku oznaczonym A,
· 135 dB - przy szczytowym poziomie dźwięku oznaczonym C.
Co to jest wibracja?
Za wibrację uznaje się drgania i wstrząsy, które trafiają do organizmu pracownika poprzez części ciała mające kontakt z obiektem emitującym. Wyróżnia się drgania miejscowe, czyli mechaniczne oddziałujące na organizm i przenoszone przez górne części ciała, a także drgania ogólne - przekazywane jako całość przez stopy albo inne części, np. plecy.
Dopuszczalne progi działania drgań mechanicznych wynoszą:
· 2,5 m/s2, jeżeli występują w postaci drgań miejscowych,
· 0,5 m/s2, jeżeli występują w postaci drgań ogólnych.
Jak chronić pracowników przed szkodliwym wpływem hałasu?
Jednym z obowiązków pracodawcy jest zapewnienie zatrudnionym ochrony przed negatywnym wpływem czynników szkodliwych, w tym hałasu. Do głównych zadań należy zapewnienie procesów technologicznych, które nie powodują nadmiernych wartości hałasu, a także maszyn i innych urządzeń technicznych wywołujących jak najmniejszy możliwy stopień hałasu oraz rozwiązań i narzędzi pozwalających zmniejszyć natężenie hałasu w procesie pracy.
Jeżeli przekroczono przyjęte normy, w pierwszej kolejności pracodawca powinien ustalić przyczyny, a następnie opracować i zastosować program w celu zmniejszenia szkodliwego natężenia. Niezbędne będą również indywidualne ochrony słuchu dopasowane do poziomu oddziaływania oraz specyfiki pracowników i stanowisk. Pracodawca powinien również wdrożyć ograniczenie ograniczenie czasu ekspozycji na hałas oraz oznakowanie stref zagrożonych hałasem.
Popularne wpisy

Czy wynagrodzenie zasadnicze może być niższe od minimalnego?
Pracodawca zatrudniający osobę na umowę o pracę musi przestrzegać określonych przepisów Kodeksu pracy. Jedną z uregulowanych kwestii jest wynagrodzenie. Ustalając wysokość należy wziąć pod uwagę rodzaj wykonywanej pracy, kwalifikacje oraz doświadczenie. Czy wynagrodzenie zasadnicze może być niższe od minimalnego?

Pomieszczenie pracy stałej i czasowej - podobieństwa i różnice
Pomieszczenie pracy stałej i czasowej to miejsca, gdzie pracownicy wykonują codzienne obowiązki. Rolą pracodawcy jest stworzenie przestrzeni w zgodzie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w odniesieniu do specyfiki zadań i panujących warunków.

Czynniki biologiczne w środowisku pracy
Czynniki biologiczne w środowisku pracy pojawiają się w wielu branżach - służbie zdrowia, rolnictwie, przemyśle czy górnictwie. Pracodawca powinien zadbać o odpowiednią profilaktykę i zastąpienie szkodliwego składnika innym rozwiązaniem. Nie zawsze jednak jest to możliwe, a w miejscach pracy pojawiają się czynniki biologiczne mające negatywny wpływ na zdrowie człowieka.

Wykroczenia przeciwko prawom pracownika związane z bhp
Stwierdzenie wykroczenia przeciwko prawom pracownika związanego z bhp wiąże się z grzywną w wysokości nawet 30 tys. zł. Warto jednak pamiętać, że nieprzestrzeganie przepisów to przede wszystkim ryzyko dla zdrowia i życia pracowników.