![Temperatura w miejscu pracy. Jakie warunki musi zapewnić pracodawca?](/gfx/2023/08/a97abaa1-2933-4191-a8d6-678a2b71d3f7.jpg)
Temperatura w miejscu pracy. Jakie warunki musi zapewnić pracodawca?
Jednym z obowiązków pracodawcy w ramach bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapewnienie odpowiedniej temperatury. Szczególnie latem i zimą pracownicy zastanawiają się, jakie warunki powinny panować na stanowisku. Na negatywny wpływ wysokich oraz niskich temperatur narażeni są przede wszystkim pracownicy wykonujący zadania na zewnątrz. W niektórych przypadkach pracownik może wstrzymać się od wykonywania zadań.
Temperatura w miejscu pracy - regulacje
Zasady dotyczące temperatury w miejscu pracy reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także zalecenia przedstawiane przez Państwową Inspekcję Pracy. Organizacja, która nie wdroży obowiązujących przepisów może otrzymać grzywnę.
Jaka powinna być minimalna temperatura w miejscu pracy?
Zgodnie z przepisami temperatura w pomieszczeniu powinna zostać dopasowana do rodzaju wykonywanej pracy z uwzględnieniem stosowanych metod oraz podejmowanego wysiłku fizycznego. W pomieszczeniu temperatura nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza jeżeli nie występują ograniczenia technologiczne. Z kolei w pomieszczeniach biurowych oraz miejscach wykonywania lekkiej pracy fizycznej temperatura powinna nie spadać poniżej 18 stopni Celsjusza.
Ustawodawcy nie określili maksymalnej temperatury dotyczącej pomieszczeń, gdzie są bardzo wysokie z uwagi na przeprowadzane procesy.
Temperatura w pracy - obowiązki pracodawcy
Głównym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich warunków do wykonywania zadań.
Jeżeli temperatura przekracza wskazane normy należy zapewnić ogrzewanie lub chłodzenie, np. źródło klimatyzacji. Pracodawca musi również pamiętać o zapewnieniu okien i świetlików otwieranych w sposób łatwy i bezpieczny z poziomu podłogi oraz na ustawianie części otwieranych w pożądanym położeniu.
W przypadku pracy na zewnątrz stanowiska powinny zostać zorganizowane w taki sposób, żeby zapewnić zatrudnionym ochronę przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych. Zimą należy wyposażyć pracowników w odpowiednią odzież ochronną, a także przygotować pomieszczenie pozwalające na ogrzanie się oraz zmienienie ubrania.
Jeżeli praca wykonywana jest na zewnątrz przy wysokich temperaturach pracownicy powinni nosić nakrycia głowy, przewiewną odzież z długim rękawem czy odbywać regularne przerwy
w cieniu. Dobrą praktyką jest organizacja pracy w chłodniejszych porach dnia albo skrócenie czasu wykonywania obowiązków.
Warto pamiętać o konieczności zapewnienia napojów, w sytuacji gdy:
· wartość wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) wynosi powyżej 25°C,
· wartość wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) wynosi powyżej 1 000,
· temperatura otoczenia wynosi poniżej 10°C lub powyżej 25°C (praca na zewnątrz),
· temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C na stanowisku pracy.
Uwzględniając temperaturę napoje powinny być zimne albo gorące.
Zgodnie z przepisami pracownik może wstrzymać się od wykonywania obowiązków jeżeli warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy, stwarzając bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi niebezpieczeństwem innym.
Popularne wpisy
![Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?](/gfx/2023/06/c21e37b9-f706-4750-a755-ae4af1fea91c.jpg)
Jak ocenić obciążenie psychiczne na stanowisku pracy?
Pracownik może być narażony na czynniki uciążliwe, czyli mające wpływ na spadek sprawności fizycznej oraz psychicznej. W ramach obciążenia psychicznego na stanowisku pracy wyróżnia się obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, a także obciążenie emocjonalne występujące przede wszystkim w przypadku pracy umysłowej. Jak prawidłowo ocenić stopień obciążenia?
![Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?](/gfx/2023/08/e71a0080-01b4-4b82-8c3d-d3008c6eb322.jpg)
Jednoosobowa działalność gospodarcza a szkolenie BHP - czy jest wymagane?
Osoby planujące rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej muszą spełnić określone wymagania i dopełnić wskazanych formalności. Forma pozwala sprawdzić się w roli przedsiębiorcy oraz przetestować wybrany pomysł na biznes. Co roku otwiera się nawet kilkaset tysięcy JDG. Czy przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej potrzebne jest szkolenie bhp?
![Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?](/gfx/2023/05/a6094324-ceec-4f2f-8bc6-f72615a6fe7c.jpg)
Kiedy i jak należy wypełnić statystyczną kartę wypadku?
Uzupełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy należy do obowiązków pracodawcy. Od 1 stycznia 2023 r. dostępny jest nowy formularz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
![Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy](/gfx/2023/05/5c001303-4d9c-448c-83d4-76544df98153.jpg)
Najważniejsze prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązki dotyczą nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Decydując się na zatrudnienie należy zapewnić pracownikowi dostęp do szkolenia wstępnego z zakresu bhp jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.
![Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania](/gfx/2023/06/9bb03af3-ba84-4c06-ad60-8615da3dcfca.jpg)
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy - przebieg, kompetencje, wymagania
Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do kontroli oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy, a przede wszystkim obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto pamiętać, że inspektor pracy nie musi uprzedzać pracodawcy o planowanej wizycie, a kontrola może odbyć się w dowolnym dniu o każdej porze.
![Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?](/gfx/2023/07/6e710e32-c400-4327-ab56-7dad5c7c54b0.jpg)
Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej?
Pandemia sprawiła, że praca zdalna na stałe wpisała się w rzeczywistość pracowników. Część zatrudnionych wykonuje obowiązki w pełni zdalnie, inni w trybie hybrydowym. Wraz z rosnącą popularnością pracy zdalnej pojawiła się konieczność regulacji najważniejszych kwestii. Kto odpowiada za BHP przy pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracodawca o bezpieczeństwie i higieny pracy podczas tzw. home office?