
Temperatura w miejscu pracy. Jakie warunki musi zapewnić pracodawca?
Jednym z obowiązków pracodawcy w ramach bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapewnienie odpowiedniej temperatury. Szczególnie latem i zimą pracownicy zastanawiają się, jakie warunki powinny panować na stanowisku. Na negatywny wpływ wysokich oraz niskich temperatur narażeni są przede wszystkim pracownicy wykonujący zadania na zewnątrz. W niektórych przypadkach pracownik może wstrzymać się od wykonywania zadań.
Temperatura w miejscu pracy - regulacje
Zasady dotyczące temperatury w miejscu pracy reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także zalecenia przedstawiane przez Państwową Inspekcję Pracy. Organizacja, która nie wdroży obowiązujących przepisów może otrzymać grzywnę.
Jaka powinna być minimalna temperatura w miejscu pracy?
Zgodnie z przepisami temperatura w pomieszczeniu powinna zostać dopasowana do rodzaju wykonywanej pracy z uwzględnieniem stosowanych metod oraz podejmowanego wysiłku fizycznego. W pomieszczeniu temperatura nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza jeżeli nie występują ograniczenia technologiczne. Z kolei w pomieszczeniach biurowych oraz miejscach wykonywania lekkiej pracy fizycznej temperatura powinna nie spadać poniżej 18 stopni Celsjusza.
Ustawodawcy nie określili maksymalnej temperatury dotyczącej pomieszczeń, gdzie są bardzo wysokie z uwagi na przeprowadzane procesy.
Temperatura w pracy - obowiązki pracodawcy
Głównym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich warunków do wykonywania zadań.
Jeżeli temperatura przekracza wskazane normy należy zapewnić ogrzewanie lub chłodzenie, np. źródło klimatyzacji. Pracodawca musi również pamiętać o zapewnieniu okien i świetlików otwieranych w sposób łatwy i bezpieczny z poziomu podłogi oraz na ustawianie części otwieranych w pożądanym położeniu.
W przypadku pracy na zewnątrz stanowiska powinny zostać zorganizowane w taki sposób, żeby zapewnić zatrudnionym ochronę przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych. Zimą należy wyposażyć pracowników w odpowiednią odzież ochronną, a także przygotować pomieszczenie pozwalające na ogrzanie się oraz zmienienie ubrania.
Jeżeli praca wykonywana jest na zewnątrz przy wysokich temperaturach pracownicy powinni nosić nakrycia głowy, przewiewną odzież z długim rękawem czy odbywać regularne przerwy
w cieniu. Dobrą praktyką jest organizacja pracy w chłodniejszych porach dnia albo skrócenie czasu wykonywania obowiązków.
Warto pamiętać o konieczności zapewnienia napojów, w sytuacji gdy:
· wartość wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) wynosi powyżej 25°C,
· wartość wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) wynosi powyżej 1 000,
· temperatura otoczenia wynosi poniżej 10°C lub powyżej 25°C (praca na zewnątrz),
· temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C na stanowisku pracy.
Uwzględniając temperaturę napoje powinny być zimne albo gorące.
Zgodnie z przepisami pracownik może wstrzymać się od wykonywania obowiązków jeżeli warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy, stwarzając bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi niebezpieczeństwem innym.
Popularne wpisy

Czy wynagrodzenie zasadnicze może być niższe od minimalnego?
Pracodawca zatrudniający osobę na umowę o pracę musi przestrzegać określonych przepisów Kodeksu pracy. Jedną z uregulowanych kwestii jest wynagrodzenie. Ustalając wysokość należy wziąć pod uwagę rodzaj wykonywanej pracy, kwalifikacje oraz doświadczenie. Czy wynagrodzenie zasadnicze może być niższe od minimalnego?

Pomieszczenie pracy stałej i czasowej - podobieństwa i różnice
Pomieszczenie pracy stałej i czasowej to miejsca, gdzie pracownicy wykonują codzienne obowiązki. Rolą pracodawcy jest stworzenie przestrzeni w zgodzie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w odniesieniu do specyfiki zadań i panujących warunków.

Czynniki biologiczne w środowisku pracy
Czynniki biologiczne w środowisku pracy pojawiają się w wielu branżach - służbie zdrowia, rolnictwie, przemyśle czy górnictwie. Pracodawca powinien zadbać o odpowiednią profilaktykę i zastąpienie szkodliwego składnika innym rozwiązaniem. Nie zawsze jednak jest to możliwe, a w miejscach pracy pojawiają się czynniki biologiczne mające negatywny wpływ na zdrowie człowieka.

Wykroczenia przeciwko prawom pracownika związane z bhp
Stwierdzenie wykroczenia przeciwko prawom pracownika związanego z bhp wiąże się z grzywną w wysokości nawet 30 tys. zł. Warto jednak pamiętać, że nieprzestrzeganie przepisów to przede wszystkim ryzyko dla zdrowia i życia pracowników.